Charger Forums banner

Servicetransmissiebericht

11K views 7 replies 6 participants last post by  deldarini  
#1 ·
Een paar uur geleden was ik onderweg in mijn Dodge Charger RT uit 2014 om te gaan eten. Na een paar lichte acceleraties waarbij de wielen doorsloegen, verscheen de melding 'service transmissie' samen met het controlelampje van de motor. Omdat ik op weg was naar het diner, parkeerde ik de auto. Toen ik klaar was met eten en naar huis reed, merkte ik dat de toerentallen op 3000 tpm stonden en ik maar 40 mph reed. Gelukkig merkte ik het voordat ik de snelweg op probeerde te gaan. Ik nam aan dat hij in een soort noodloopmodus was gegaan en reed naar Advanced Auto Parts om de obd te controleren. Er waren 3 codes: PO753, PO763 en UO101. Dit is mijn eerste Dodge Charger, ik ben meer gewend om aan Fords te werken, dus ik had geen idee hoe ik hem uit de noodloopmodus kon krijgen. Ik slaagde erin om via de straten met 35 tot 40 mph naar huis te rijden en kwam thuis. Tijdens het rijden schakelde de auto niet en ik kon ook niet handmatig schakelen. Als ik hem in de drive of reverse zette, merkte ik dat hij een hardere inschakeling had die je echt kon voelen trekken. Ik wist codes en de transmissie voelde weer normaal aan toen ik hem in de drive zette, ik kon ook in de manuele shift gaan maar alleen 1 en 2, ik wist niet zeker of dit kwam omdat de auto niet bewoog, ik merkte ook dat nadat ik de codes had gewist de UO101 code nog steeds bleef, ik heb de auto nog niet geprobeerd dus weet niet of hij weer normaal is, wat zou het veroorzaakt kunnen hebben om in de noodloopmodus te gaan, ik deed geen harde acceleraties alleen een paar lichte wiel spins, hoe kan ik de UO101 code wissen? Ook omdat ik de transmissievloeistof niet kan controleren en hij toch aan een spoeling toe is, vraag ik me af of een laag transmissievloeistof het veroorzaakt zou kunnen hebben, een andere ding dat vreemd was, was toen de service transmissie melding kwam de ruitenwissers aangingen en halverwege stopten, het enige wat ik vond tijdens het controleren van de auto was een losse massakabel die zich direct achter de koplamp aan de bestuurderskant op de spatbordbehuizing bevindt, alle input over wat dit probleem veroorzaakt zou kunnen hebben, wordt zeer gewaardeerd.

#2 ·
U heeft gelijk dat de auto in de noodloop is gegaan. Losse aarding kan problemen veroorzaken met de elektronica en besturingsmodules. Controleer de bedrading/aansluitingen om andere bedradingsproblemen te corrigeren.

P0753: 1-2/4-5 SolenoĂŻde Circuit
De 1-2/4-5 schakel solenoĂŻde (in de transmissie) wordt geactiveerd wanneer de Transmission Control Module (TCM) vaststelt dat de transmissie moet schakelen naar of uit de tweede of vijfde versnelling.
P0753 wordt ingesteld als de TCM het volgende detecteert in het 2-3 SolenoĂŻde Control circuit: open, kortsluiting naar aarde, kortsluiting naar spanning, of een defecte 1-2/4-5 SolenoĂŻde Control driver in de TCM.

P0763: 3-4 SolenoĂŻde Circuit
Dezelfde situatie als P0753, alleen is het de 3-4 schakel solenoĂŻde in plaats van de 1-2/4-5 schakel solenoĂŻde.

U0101: Communicatie met TCM verloren
U0101 wordt ingesteld als de Powertrain Control Module (PCM), of een andere besturingsmodule, geen CAN Bus Bericht van de TCM ontvangt gedurende ongeveer twee tot vijf seconden. (CAN = controller area network)

De noodloop kan tijdelijk zijn en wordt gewist als de ontsteking wordt uitgeschakeld, mogelijk een paar minuten moet wachten en weer aan. De noodloop kan permanent zijn en wordt pas gewist als het probleem is opgelost. In de noodloop zijn de transmissie en de motor beperkt in functie en toerental.

P0753/P0763 kan elektrisch zijn (solenoĂŻde circuits, klephuis geleiderplaat, of de solenoĂŻden) of de TCM.
U0101 kan elektrisch zijn (CAN Bus circuit) of de TCM.

Ik vermoed dat, aangezien u P0753/P0763 kon wissen maar niet U0101, U0101 een permanente fout is en zal blijven worden gelogd. Verschillende modules communiceren met de TCM (PCM, ABS module, BCM - body control module). Al deze besturingsmodules kunnen U0101 loggen als het probleem de TCM is. Als de TCM problemen veroorzaakt op de CAN Bus kan dit ervoor hebben gezorgd dat de BCM haperde op de ruitenwissers. Losse of slechte aardaansluitingen kunnen hetzelfde doen.

Voordat u iets doet, zou ik de hoofdaccu van de auto laten belasten. Een slechte of zwakke batterijcel kan veel problemen veroorzaken met de elektronica van de auto.

#3 ·
U heeft gelijk dat de auto in de noodloop is gegaan. Losse aarding kan problemen veroorzaken met de elektronica en de besturingsmodules. Controleer de bedrading/aansluitingen om andere bedradingsproblemen te corrigeren.

P0753: 1-2/4-5 SolenoĂŻde Circuit
De 1-2/4-5 schakel solenoĂŻde (in de transmissie) wordt geactiveerd wanneer de Transmission Control Module (TCM) vaststelt dat de transmissie moet schakelen naar of uit de tweede of vijfde versnelling.
P0753 wordt ingesteld als de TCM een van de volgende dingen detecteert in het 2-3 SolenoĂŻde Control circuit: open, kortsluiting naar aarde, kortsluiting naar spanning, of een defecte 1-2/4-5 SolenoĂŻde Control driver in de TCM.

P0763: 3-4 SolenoĂŻde Circuit
Dezelfde situatie als P0753, alleen is het de 3-4 schakel solenoĂŻde in plaats van de 1-2/4-5 schakel solenoĂŻde.

U0101: Communicatie met TCM verloren
U0101 wordt ingesteld als de Powertrain Control Module (PCM), of een andere besturingsmodule, geen CAN Bus Message ontvangt van de TCM gedurende ongeveer twee tot vijf seconden. (CAN = controller area network)

De noodloop kan tijdelijk zijn en wordt gewist als de ontsteking wordt uitgeschakeld, mogelijk een paar minuten moet wachten en weer aan. De noodloop kan permanent zijn en wordt pas gewist als het probleem is opgelost. In de noodloop zijn de transmissie en de motor beperkt in functie en toerental.

P0753/P0763 kan elektrisch zijn (solenoĂŻde circuits, kleplichaam geleiderplaat, of de solenoĂŻden) of de TCM.
U0101 kan elektrisch zijn (CAN Bus circuit) of de TCM.

Mijn gok is, aangezien u P0753/P0763 kon wissen maar niet U0101, dat U0101 een permanente fout is en zal blijven worden gelogd. Verschillende modules communiceren met de TCM (PCM, ABS module, BCM - body control module). Al deze besturingsmodules kunnen U0101 loggen als het probleem de TCM is. Als de TCM problemen veroorzaakt op de CAN Bus, kan dit ervoor hebben gezorgd dat de BCM haperde op de ruitenwissers. Losse of slechte aardverbindingen kunnen hetzelfde doen.

Voordat u iets doet, zou ik de hoofdaccu van de auto laten belasten. Een slechte of zwakke batterijcel kan veel problemen veroorzaken met de elektronica van de auto.
.
Bedankt voor alle info. Ik ben blij te kunnen zeggen dat mijn oplader weer normaal is, ik weet niet zeker wat het was, maar nadat ik de losse aarde had aangedraaid, de foutcodes had gewist en de tcm had gereset, werkte alles weer normaal, deed een testrit en de transmissie schakelde goed en ik kon weer handmatig schakelen.

#7 ·
De 2014 heeft zekering #15 en relais #44 voor de transmissie in de zekeringkast vooraan. Technisch gezien heet het een PDC (power distribution center).

• Like
Reactions: ONEZ ST