Charger Forums banner

2 Roots-stijl superchargers parallel of sequentieel

11K views 26 replies 12 participants last post by  wabobo3  
#1 ·
Ik, weet iemand wat er gebeurt als je 2 roots-style superchargers parallel laat draaien? Bijvoorbeeld, als er alleen 5 psi (~20) wordt geproduceerd, produceren 2 dan 10 psi (~25)? Of zullen het dezelfde 5 psi zijn? Of iets daartussenin?
Heeft parallel of sequentieel enig verschil zoals bij turbo's?
Mijn probleem is dat ik geen grotere supercharger kan plaatsen, maar wel een van dezelfde grootte ernaast.

#2 ·
Ik heb nog nooit meerdere Roots-compressoren in gebruik gezien. Houd er rekening mee dat elk van hen zijn eigen parasitaire weerstand op de motor zou hebben om de boost te leveren. Dan heb je het probleem met waar je dat moet plaatsen en toch alles in de motorruimte laten passen. Als je meer boost wilt, verwacht ik dat het beter/gemakkelijker en efficiënter is om een enkele supercharger te hebben die de boost kan leveren die je nodig hebt.

#3 ·
Ik heb nog nooit meerdere Roots-compressoren in gebruik gezien. Houd er rekening mee dat elk zijn eigen parasitaire weerstand op de motor zou hebben om de boost te leveren. Dan heb je het probleem van waar je dat moet plaatsen en toch alles in de motorruimte moet laten passen. Als je meer boost wilt, verwacht ik dat het beter/gemakkelijker en efficiënter is om een enkele supercharger te hebben die de boost kan leveren die je nodig hebt.
Bedankt voor je antwoord.
Het zou gemakkelijker zijn om één grotere supercharger te gebruiken, maar hij past niet. Wat ik wil doen, is deze opstelling gebruiken in een 2 liter 4-cilinder BMW-motor. Mijn auto heeft ongeveer 170-180 pk na. Ik denk erover om 2 amr500 superchargers tussen de motor en de radiator te laten draaien. Ik heb in het verleden gedacht aan het gebruiken van een sc14 omdat het meer dan genoeg zou zijn, maar ik denk dat ik niet genoeg ruimte heb.
Hier zijn enkele foto's van de motorruimte en de beschikbare ruimte.
Image

Image

#13 · (Edited)
Moet het een roots-stijl zijn, waarom niet centrifugaal:
Om te beginnen is de AMR500-compressor gemaakt voor kleine motoren en produceert hij niet veel boost of luchtstroom.
Je kunt beter een van de volgende dingen doen.
1. Echte centrifugaalblazer, geen $300 ebay-blazer
2. Inline 6 BMW-swap
3. LS-swap
4. elektrische swap

Maar te oordelen naar je bericht, ben je niet mechanisch onderlegd, dus je kunt het beste je BMW van 170 pk verkopen en een andere auto kopen met de gewenste prestaties.
Ik ben gevestigd in Europa, swaps zijn hier uitgesloten. Als ze je betrappen, worden je voertuigdocumenten in beslag genomen totdat je de originele motor hebt geĂŻnstalleerd. Het probleem met centrifugaalblazers is dat ze verdomd duur zijn...
Over het laatste deel van je antwoord: niet iedereen woont waar jij woont, culturen zijn over de hele wereld verschillend. Waar ik woon, superchargen we geen auto's en niemand praat letterlijk over supercharging, dus informatie is schaars. Ik ben mechanisch onderlegd, ken de werking van een motor heel goed en doe zelf het onderhoud. In turbo's krijg je bij parallelle opstelling een toename van de boost. Maar turbo's zijn iets anders dan superchargers, daarom vroeg ik het.

Ik heb twin roots gezien op custom manifolds, maar eerlijk gezegd, ze verhogen de boost niet, alleen cfm. 2 superchargers bij 5 psi ea zijn nog steeds 5 psi, alleen een hoger debiet.
je kunt een supercharger turbochargen om de boost te verhogen.
maar zoals anderen al zeiden, probeer een BMW-forum voor iets specifieker voor je auto
Zou het verhogen van cfm binnen dezelfde ruimte de druk niet verhogen?

#6 ·
Ik heb dubbele roots gezien op aangepaste spruitstukken, maar eerlijk gezegd verhogen ze de boost niet, alleen de CFM. 2 superchargers bij 5psi per stuk zijn nog steeds 5 psi, alleen een hoger debiet.
Je kunt een supercharger turbochargen om de boost te verhogen.
Maar zoals anderen al zeiden, probeer een BMW-forum voor iets specifieker voor je auto.

#8 ·
Denk eens als ik lid word van een BMW-forum en dezelfde vraag stel over mijn oplader, hoe denk je dat het me zal vergaan?
Ik zou lid worden en vragen welke maat wielen er op de Charger passen 🤣

#12 ·
Om te beginnen is de AMR500-compressor gemaakt voor kleine motoren en produceert hij niet veel boost of luchtstroom.
Je zou beter af zijn met een van de volgende dingen.
1. Echte centrifugaalcompressor, geen $300 ebay-compressor
2. Inline 6 BMW-swap
3. LS-swap
4. elektrische swap

Maar te oordelen naar je bericht, ben je niet mechanisch onderlegd, dus je kunt het beste je 170 pk BMW verkopen en een andere auto kopen met het vermogen dat je wilt.

#16 ·
Als ik me bij een BMW-forum zou aansluiten, zou ik vragen waarom ze nu net zo slecht zijn als de Honda-mensen 20 jaar geleden die overal 'R'-badges plakten. Elke BMW heeft een M erop en 90% heeft niets met M te maken.

#18 ·
Heb je naar gebruikte Mercedes-superchargers gekeken, en ik denk dat VW Corrado ze ook wel eens had (hoewel niet in roots-stijl, het is een soort vreemd spiraalvormig ding). Ze kunnen goedkoop(er) zijn en een enigszins correcte maat hebben voor je motor.

Over de druk: ik zou je motor niet meer dan 5, misschien 6 psi boosten. Hoger gaan dan 8 psi op een NA-motor leidt zeer snel tot problemen, tenzij je zo ongeveer alles in de motor vervangt. Zuigers, drijfstangen en lagers zijn simpelweg niet gebouwd voor dat soort misbruik.

En over de wettigheid: vreemd genoeg kunnen we hier in Finland motoren met supercharger aanpassen, zolang de vermogensverhoging binnen bepaalde grenzen blijft en de uitstoot hetzelfde blijft. Ik zou een supercharger op mijn 3.6l V6 Wrangler kunnen zetten, er 450 pk uit kunnen pompen en er toch legaal mee kunnen rijden. Ik weet zeker dat je land verenigingen heeft voor race-/performance-auto-enthousiastelingen die je hierbij zullen helpen.

P.S. Ik ben het er helemaal mee eens dat dit de juiste plek is om deze vraag te stellen. Dit is de "gedwongen inductie"-thread, en hoewel we op het Charger-forum zitten, zijn zaken die betrekking hebben op gedwongen inductie meestal universeel.

#19 ·
Heeft u naar gebruikte Mercedes-superchargers gekeken, en ik denk dat VW Corrado ze ook op een gegeven moment had (hoewel niet in roots-stijl, het is een soort vreemd spiraalvormig ding). Ze kunnen goedkoop(er) zijn en van een enigszins correct formaat voor uw motor.

Over de druk, ik zou uw motor niet meer dan 5, misschien 6 psi boosten. Hoger gaan dan 8 psi op een NA-motor leidt zeer snel tot problemen, tenzij u vrijwel alles in de motor vervangt. Zuigers, drijfstangen en lagers zijn simpelweg niet gebouwd voor dat soort misbruik.

En over de wettigheid, vreemd genoeg kunnen we hier in Finland motoren met supercharger uitrusten zolang de vermogensverhoging binnen bepaalde grenzen blijft en de emissies blijven zoals ze waren. Ik zou een supercharger op mijn 3.6l V6 Wrangler kunnen zetten, er 450 pk uit kunnen pompen en er toch legaal mee kunnen rijden. Ik ben er zeker van dat uw land verenigingen voor race-/performance-auto-enthousiastelingen heeft die u hierbij zullen helpen.

P.S. Ik ben het er helemaal mee eens dat dit een goede plek is om deze vraag te stellen. Dit is de "gedwongen inductie"-thread, en hoewel we op het Charger-forum zitten, zijn zaken die betrekking hebben op gedwongen inductie meestal universeel.
Ja, ik heb er al over nagedacht om de Eaton m45 of de m64 van de c230k of de sc12/14 van toyota te gebruiken, maar het lijkt erop dat dat iets te lang is. Ik heb wat metingen gedaan en ik heb geconstateerd dat de maximale afmeting die ik kan plaatsen 21 cm is (zonder de poelie te tellen). De amr500 is slechts 17,5 cm.

#20 ·
Hoe zit het met een compound boost-opstelling? Turbo en supercharger

#22 ·
Weet u zeker dat de motor 7 psi aankan? De meeste motoren met niet-gesmede onderkanten zouden exploderen

#24 ·
Ik, weet iemand wat er gebeurt als je 2 roots-stijl superchargers parallel laat draaien? Als hij bijvoorbeeld alleen 5 psi (~20) produceert, produceren er dan 2 10 psi (~25)? of zullen het dezelfde 5 psi zijn? of iets daar tussenin?
Parallel of sequentieel, is er een verschil zoals bij turbo's?
Mijn probleem is dat ik geen grotere supercharger kan plaatsen, maar wel een van dezelfde grootte ernaast.
Gast, we geven niet om BMW. Ga hier weg!!! 👉🏽

#27 ·
Ik, weet iemand wat er gebeurt als je 2 roots-style superchargers parallel laat draaien? Als hij bijvoorbeeld alleen 5 psi (~20) produceert, produceren 2 er dan 10 psi (~25)? of wordt het dezelfde 5 psi? of iets daartussenin?
Parallel of sequentieel, is er een verschil zoals bij turbo's?
Uiteraard krijg je dan het dubbele van de inlaat CFM bij dezelfde turbodruk. Basis thermodynamica. Toch is dat twee keer het laadvolume. Je zou het effect vooraf moeten modelleren met een engine modeling app, maar bij hogere toerentallen is het inlaatvolume een serieuze beperkende factor. Vandaar die gigantische 14-71 blowers die de dragsters gebruiken.

Overweeg twee opties voor geforceerde inductie voor een 392 Hemi. Magnuson maakt een zeer mooie drop-in blower kit voor de 392. Kost ongeveer $8.000. Dat is de verstandige optie. Maar ze verkopen ook een iets compactere unit met bijna dezelfde specificaties...voor ongeveer de helft van de prijs. Je zou een flinke custom inlaatplaat nodig hebben om er twee aan de zijkant te monteren, maar ik denk dat ze onder de motorkap zouden passen.